Korvaako sosiaalinen media verkkosivujen läsnäolon?

#brändi | #hakukoneoptimointi | #kotisivut | #markkinointi | #some
Voiko sosiaalinen media korvata kotisivujen läsnäolon verkossa? Sosiaalisen median aikakaudella lähes kaikilla yksityishenkilöillä on käytössään sosiaalisen median kanava ja monella jopa useampikin. Tämä ilmiö ulottuu myös yritysmaailmaan. Useimmilla yrityksillä, koosta riippumatta, on käytössään sosiaalisen median kanavia.

Muuttaako vuosi 2022 verkkosivujen aseman?

Koronaviruspandemian aikana olemme nähneet paljon uusia yrityksiä sosiaalisessa mediassa. Räjähdysmäinen kasvu sosiaalisessa mediassa on saattanut saada osan ihmisistä uskomaan, että verkkosivustoista on tullut turhia, mutta mitä eroa on verkkosivustolla ja sosiaalisella medialla? Ovatko verkkosivut edelleen tärkeitä vuonna 2022?

Jos haluat lyhyen vastauksen, vastaus on ei, verkkosivustot ovat edelleen ratkaisevan tärkeitä verkkonäkyvyyden kannalta vuonna 2022. Vaikka sosiaalisen median tilit ovat varmasti tehokkaita työkaluja yrityksellesi, verkkosivustolla on arvoa, jota sosiaalinen media ei vain pysty tarjoamaan. Jos olet kiinnostunut pitkästä vastauksesta, lue eteenpäin!
Kun verrataan verkkosivustoa ja sosiaalista mediaa ja millä tavalla ne liittyvät liiketoimintastrategiaasi, yksi asia on selvä: kumpaakaan ei pidä jättää huomiotta tai laiminlyödä. On myös selvää, että osalle yrityksistä sosiaalinen media on tärkeämpi kuin toisille.

Kun pohditaan verkkosivustoa ja sosiaalista mediaa, on otettava huomioon kymmenen keskeistä asiaa

Verkkosivustot sopivat erinomaisesti:

  • auttamaan näkyvyydessä verkossa
  • palveluiden ja tuotteiden mainostamiseen ja kertomaan tarkempaa informaatiota niistä.
  • myyntiputken rakentamiseen ja tarpeen mukaan sen integroimiseen kolmansien osapuolen järjestelmien kanssa
  • luomaan uskottavuutta ja brändikuvaa
  • tärkeiden yritystietojen tarjoamiseen

Sosiaalisen median kanavat sopivat erinomaisesti:

  • löytämään ja olemaan yhteydessä kohdeyleisöösi
  • maineeen hallintaan, rakentamiseen ja tukemaan brändikuvaa
  • sisällön jakamiseen (tuotteet, palvelut, tapahtumat, kilpailut yms.)
  • viestintään, vuorovaikutukseen ja kriisinhallintaan kohderyhmän kanssa
  • kohdennettuun mainontaan

Mikä tekee verkkosivustosta niin arvokkaan, ettei sitä voi korvata sosiaalisen median tilillä?

  1. Et omista sosiaalista mediaasi, mutta omistat verkkosivustosi
    Sosiaalisen median alustalla yritys on valmiiksi tehdyn formaatin armoilla, ja sillä on rajalliset työkalut asiakaskokemuksen muokkaamiseen. Verkkosivuston jokainen osa on rakennettu heijastamaan yrityksen brändiä, tuotteita, logoa ja elämäntapaa, joka on yrityksen identiteetin ytimessä.
    Instagram-, Facebook-, TikTok- ja Twitter-tilisi ovat jonkun muun omistamia. Tämä tarkoittaa sitä, että sosiaalisen median tilisi voidaan sulkea, estää tai sensuroida milloin tahansa, ja yrityksen omistajana et voi tehdä asialle mitään.
    Kun Instagram ja Facebook kaatuvat päiväksi (rehellisesti, sitä tapahtuu enemmän kuin haluaisimme) voi tuntua, että myös koko yrityksesi kaatuu – ellei sinulla ole vaihtoehtoisia tapoja markkinoida yritystäsi, kuten esimerkiksi oma verkkosivusto.

    Sosiaalisen median kanavat muuttuvat jatkuvasti. Esimerkiksi toiminnallesi tärkeä yhteydenottopainike voidaan poistaa sivultasi tai sen sijaintia voidaan muuttaa, kysymättä sinulta hyväksyntää. Sinulla saattaa olla tärkeä informaatio tai tiedote julkaisussasi, mutta profiilissa vieraileva henkilö ei näe sitä, koska se on hukkunut muiden julkaisujen sekaan. Joskus myös julkaisuasi ei näytetä tilisi seuraajan syötteessä hänen sosiaalisen median käyttäytymisestä tai asetuksista johtuen.

    Näistä syistä johtuen on tärkeää, että yritykselläsi on hyvä verkkosivusto, koska kotisivut pysyvät sellaisena kuin se on suunniteltu. Tämä tarkoittaa, että et koskaan menetä verkkosivustosi sisältöä, sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että tärkein kanavasi suljetaan tai estetään, ja voit jakaa verkkosivustollasi mitä haluat.
  2. Verkkosivustosi on vahvin digitaalisen markkinoinnin työkalusi
    Molemmat, verkkosivusto ja sosiaalinen media ovat tehokkaita markkinoinnin työkaluja. Yksi syy, miksi verkkosivustoa pidetään vahvimpana digitaalisen markkinoinnin työkaluna, on kuitenkin se, että sen avulla voit hyödyntää hakukoneoptimointia.

    Instagram ja Facebook ovat loistavia tapoja jakaa sisältöä uusille yleisöille, jotka eivät muuten ehkä löydä yritystäsi, mutta ne rajoittuvat kuitenkin yleisöön, joka on sitoutunut kyseiseen sosiaalisen median alustaan. Tämä tuo rajoitteen tavoitettavuuteen kun vertaamme yrityksesi näkyvyyttä Googleen ja muihin hakukoneisiin.

    Hakukoneoptimointi auttaa yrityksesi löytämään potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät muuten tietäisi yrityksesi olemassaolosta. Tämä on erityisen hyödyllistä yrityksille, joilla ei ole fyysistä sijaintia.

    Hienoa verkkosivustosi hakukoneoptimoinnissa on se, että voit kasvattaa ja kehittää sitä jatkuvasti. Hakukoneoptimoinnilla on useita erilaisia ​​tapoja parantaa verkkosivustosi luonnollista sijoitusta Googlessa ja muissa hakukoneissa.

    Sosiaalisen median tilit hukkuvat hakukoneiden hakutuloksiin. Kokeile etsiä paikallista palvelua Googlesta, jota yrityksesi tarjoaa. Todennäköisesti ensimmäinen sivu on täynnä verkkosivustoja sosiaalisen median profiileiden sijaan. Nämä profiilit on helppo löytää sosiaalisen median alustalla haettaessa, mutta ne eivät sovellu hakukoneiden löydettäväksi. Tämä tarkoittaa, että yritykset jotka ovat vain sosiaalisessa mediassa, menettävät vain pelkästään Googlen hakukoneessa noin 40 000 hakua joka ikinen sekunti [1].

    Hakukoneoptimonti on ammattitaitoa ja strategiaa vaativa prosessi, jota voidaan parantaa jatkuvasti, kun taas suuri osa sosiaalisen median markkinoinnin menestyksestä riippuu suosiosta, sosiaalisen median algoritmien jumalista, sekä turhamaisuus-/koreilumittareista [2] (eng. vanity metrics), joiden merkitystä ja luotettavuutta ei täysin tunneta.
  3. Verkkosivusto käyttää myyntiputkia parantaakseen konversiota
    Vaikka voit julkaista sosiaalisessa mediassa hienoa sisältöä, kuten kuvia ja tarkasti harkittuja kuvatekstejä yrityksestäsi ja palveluistasi, on sosiaalinen media oikeastaan ​​vasta myyntikanavasi ensimmäinen askel, josta jatketaan seuraavaan kosketuspisteeseen.

    Ajattele omaa käyttäytymistäsi. Kun kiinnostut jostakin brändistä sosiaalisessa mediassa, seuraava ajatuksesi on yleensä halu oppia lisää tästä yrityksestä ja sen tarjoamista palveluista. Ja yleensä, kun haluat tutustua ja lukea lisää yrityksestä, siirryt verkkosivustolle. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Instagram ja Facebook ovat loistavia tapoja houkutella potentiaalisia asiakkaita ja kohdeyleisöä, mutta verkkosivustosi on paikka, jossa voit lopulta tehdä myyntisi.

    Verkkosivustosi myyntiputki ohjaa asiakkaasi strategisesti verkkosivustosi läpi lopulliseen tavoitteeseen, joka voi olla tuotteen ostaminen, yhteydenotto lomakkeella, puhelu, tarjouksen pyytäminen tai vaikkapa ajan varaaminen. Tämä on jälleen yksi tärkeä syy, miksi verkkosivustot ovat elintärkeitä yrityksille.
  4. Verkkosivustot asettavat sinut ammattilaiseksi ja erottavat sinut harrastajista
    Vaikka sosiaalisen median kanavat ovat loistavia markkinointityökaluja, ne eivät yksinkertaisesti voi tarjota kaikkea yrityksesi tarvitsevaa verkkonäkyvyyttä ja rakentaa kokonaisvaltaista luotettavuutta toiminnallesi. Sosiaalisen median mahdollisuudet eivät kuitenkaan rajoita ammattimaisuutta vaan kanavat tukevat liiketoimintaasi.

    Instagram-syötteesi voi olla kauniisti kuvitettu ja se sisältää informatiivisia kuvatekstejä, jotka tarjoavat suurta arvoa kohderyhmällesi, mutta kuinka jonkun pitäisi nopeasti etsiä sieltä tietoa, kuten esimerkiksi aukioloaikasi tai osoitetietosi?

    Kun potentiaalinen asiakas kysyy lisätietoja yrityksestäsi, et välttämättä halua antaa hänelle vain Instagram-tilisi osoitetta. Instagran-tiliisi viittaaminen ei anna hänelle tietoja, joita he mahdollisesti haluavat tietää palveluistasi, hinnoistasi tai edes siitä, kuinka hän voi saada yhteyden yritykseesi.

    Tämä on toinen syy, miksi verkkosivusto on tärkeä yrityksellesi. Verkkosivusto on ammattimainen verkkoalusta, joka vie yrityksesi askeleen (tai kaksi) alasi harrastajien yläpuolelle. Verkkosivusto tarjoaa tietoa yrityksestäsi ja palveluistasi organisoidulla tavalla, jossa potentiaalisten asiakkaiden on helppo navigoida ja tehdä niitä toimenpiteitä, jotka ovat sinun liiketoiminnalle tärkeitä. Verkkosivusto tarjoaa myös tavan, jolla asiakkaat voivat helposti ottaa sinuun yhteyttä tai ostaa tuotteita.

Ymmärrä molemmat kanavat

Suurimmalle osalle yrityksistä ja niiden brändille on tärkeää, että verkkonäkyvyys koostuu sekä verkkosivustosta että sosiaalisen median kanavista maksimaalisen tavoittavuuden, viestinnän, myynnin ja muiden olennaisten etujen saavuttamiseksi.

Verkkosivusto vastaan sosiaalinen media tulee todennäköisesti pysymään aina suurena kiistelyn aiheena, koska molempien edut ja haitat ovat jakautuneet suhteellisen tasaisesti.

Kasvua etsivien yritysten on ymmärrettävä molempien vaikutukset. On myös tärkeää, että yritys päättää sosiaalisen median strategiansa, joka määrittelee hyvin pitkälti sosiaalisen median tärkeyden yrityksen liiketoiminnassa. Voit käyttää sosiaalista mediaa esimerkiksi markkinoinnissa ja asiakasviestinnässä, mutta verkkosivusto ohjaa asiakkaasi strategisesti läpi lopulliseen tavoitteeseen ja liikevaihtoon.

Voisimme ajatella, että sosiaalinen virta on kuin kauppakatu, jossa virtaa ihmisiä ja verkkosivustosi on itse kivijalkakauppa, jossa asiakas vierailee ja ostaa tuotteen.

Mikäli haluat saada lisätietoja tai tarjouksen yrityksen kotisivujen toteutuksesta, ole yhteydessä!


Lähdeviittaukset
1 InternetLiveStats.com – Google Search Statistics
2 ProductPlan – Vanity Metrics

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.